Sunday 22 May 2016

CARA HILANGKAN SOPAK



Pernah dengar sakit sopak atau bahasa sainsnya vitiligo. Ala yang jadi macam putih separuh kulit tu. 
Pernah terfikir penyakit berjangkit, takut tengok. Agaknya apa sebab jadi macam ni ye?

Apakah ia Sakit Sopak/Vitiligo

Sopak berlaku apabila sel yang memberikan warna pada kulit, musnah. Dengan kata lain ia rosak dan menyebabkan kulit menjadi tidak sekata dengan memberikan seolah “white patch” pada kulit.
Sel ini dikenali sebagai melanocytes.


Apa Penyebab Sopak/Vitiligo IPuncanya tidak diketahui. Ia mungkin berkait dengan kecelaruan autoimmune. Imun badan serang diri sendiri. Imun badan memusnahkan melanocytes ini.

Adakah Sopak Boleh Dirawat?

Artikel ni dalam Utusan Malaysia. Jom tengok.
Doktor, biarlah saya perkenalkan diri sebagai Am sahaja. Saya bakal mencecah usia 20-an tidak lama lagi. Saya mulai menderita penyakit sopak sejak kanak-kanak lagi namun ia tidak begitu ketara.
Semakin saya meningkat dewasa, tompok hitam putih di badan saya bertambah kelihatan.
Keluarga saya tidak memahami tekanan yang saya alami apabila terpaksa berdepan dengan pandangan orang ramai. Ibu saya tidak membenarkan saya berjumpa dengan tetamu yang berkunjung ke rumah.
Ada ketikanya, ibu sampai hati menyuruh saya berkurung di dalam bilik apabila ada saudara-mara yang bertandang.
Sebelum ini, ibu ada membawa saya berubat dengan seorang dukun. Mereka kata, saya terkena buatan orang kerana tiada adik-beradik atau keturunan ibu mahupun sebelah bapa saya yang mempunyai penyakit sopak.
Saya ada melayari internet dan membuat sedikit penyelidikan tentang perkara ini. Apa yang saya tahu, istilah perubatan bagi penyakit ini dikenali sebagai vitiligo.
Saya harap, melalui ruangan ini, doktor dapat menerangkan kepada saya secara menyeluruh mengenai penyakit ini. Paling penting, adakah ia boleh dirawat? Saya dahului dengan ucapan setinggi terima kasih. – AM
Agaknya boleh ke ia dirawat? Saya ada kenal seorang ibu ni merangkap rakan bisnes saya juga. Dia berikan vivix kepada anaknya sebagai usaha nak rawat sopak anaknya.
Hasilnya:
Sopak anaknya yang ada pada bahagian lutut beransur hilang.

Vivix Boleh Merawat Masalah Sopak

Apa sebabnya vivix boleh rawat sakit sopak atau vitiligo ini? Dalam vivix ada resveretrol yang mana ialah sebab utama bantu penyembuhan.
Pesakit sopak biasanya perlukan antioksidan yang tinggi dalam makanan harian, untuk bantu menguatkan kembali sistem imun. Oleh kerana sopak ini berkait dengan sistem imun maka cara terbaik adalah dengan menguatkan imun badan.
Resveretrol adalah agen pengaktif SIRT1 yang berkait dengan pigmentasi kulit.
Bila SIRT1 ini diaktifkan, ia akan mengeluarkan protein yang menjaga sel dari keradangan dan pengoksidaan. Dua perkara inilah yang selalunya menyebabkan sakit kronik.
Bila sel terjaga, imun akan semakin kuat dan ia dapat membantu pesakit sopak dari kemusnahan sel yang berterusan.
 satu testimoni sopak menggunakan vivix seperti gambar di bawah.

Jika anda ada masalah ini, rawat segera, cubalah vivix mana tahu boleh membantu memulihkan keadaan. Sopak tidak berjangkit tetapi ia boleh memberi kesan pada keyakinan diri.
whatsapp 019-2653135

No comments:

Post a Comment