Thursday, 4 August 2016

CARA MENGATASI RABUN JAUH DAN SUPPLEMENT TERBAIK

Kenali Punca Rabun Jauh Dan Atasinya Dengan Cara Yang Selamat

Semasa di sekolah dulu saya alami masalah mata yang susah untuk melihat papan tulis atau pun tulisan yang jauh. Kalau melihat tulisan yang dekat memang tiada masalah. Tapi saya tak suka memakai kaca mata, jadi saya biarkan sahaja mata dengan keadaan seperti itu. Ternyata dari hari ke hari, kemampuan mata untuk melihat semakin teruk dan saya terpaksa harus memakai kaca mata agar boleh melihat dengan jelas.

vision glassespandangan melalui kacamata
Apa sebenarnya penyebab mata kita tak boleh melihat jauh ? Kondisi ini seringkali disebut dengan rabun jauh. Rabun jauh terjadi kerana mata tidak mampu melihat objek yang jauh dengan jelas. Seakan-akan objek tu kabur. Hal ini terjadi kerana pantulan cahaya dari objek yang masuk ke mata (focal point) tidak tepat di retina. Biasanya rabun jauh ini diderita oleh kalangan pelajar sekolah dan biasanya akan melanda mereka yang gemar membaca buku mahupun selalu di depan komputer. Tak ketinggalan juga mereka yang selalu menggunakan miskroskop seperti ahli sains yang cukup sering menggunakan miksroskop.
eyesight
cahaya mata

Penyebab Rabun Jauh

Pada kondisi normal, kornea atau lensa mata memiliki bentuk dan permukaan yang mulus sehingga bias cahaya yang masuk boleh terpusat pada retina. Tetapi lain halnya dengan pengidap rabun jauh. Kerusakan refraktif pada mata adalah penyebab utama rabun jauh. Kondisi ini terjadi jika cahaya yang masuk ke mata justeru terfokus di depan retina dan bukan tepat pada retina. Inilah yang menyebabkan pandangan menjadi kabur.

Beberapa faktor Lain yang mendukung terjadinya rabun jauh iaitu diantaranya:

  • Keturunan
Keturunan adalah faktor yang paling banyak dijumpai. Ianya terjadi kerana mungkin salah satu atau kedua orang tua mempunyai penyakit rabun. Anak akan berisiko mendapatkan rabun.
  • Bangsa
Ternyata orang asia cenderung memiliki risiko terkena rabun jauh yang lebih besar iaitu sebanyak 70%-90% daripada orang Eropa dan amerika yang hanya 30%-40% sahaja. Dan yang paling kecil jumlahnya Afrika 10%-20% sahaja.
  • Kekurangan zat makanan yang berzat.
Disinilah pentingnya peranan ibu bapa memberikan nutrisi yang cukup untuk kanak-kanak. Agar mereka mendapatkan keperluan zat dan vitamin yang cukup untuk perkembangan mereka. Usia 12 tahun ke bawah memerlukan asupan gizi yang cukup untuk mengelakkan pelbagai penyakit termasuk rabun jauh ini. Anda boleh memberikanset kanak-kanak sihat untuk mereka.
  • Kebiasan buruk seperti menonton television, gadget, komputer dengan jarak dekat. Membaca sambil tidur serta membaca di dalam kawasan yang kurang pencahayaan lampu.

myopia-hyperopia-
Myopia dan hyperopia

Gejala Rabun Jauh

Gejala rabun jauh dapat terjadi pada sesiapa sahaja dan dari segala umur. Tetapi gejala ini akan dirasakan oleh pesakit umumnya pada masa kanak-kanak hingga usia sekolah. Berikut ini gejala-gejala yang biasanya dirasai.
  • Pandangan kabur saat melihat objek yang jauh sehingga sering menyipitkan mata, contohnya sahaja susah melihat tulisan di papan tulis dan sukar melihatnya dengan jelas.
  • Sakit kepala keran mata bekerja secara berlebihan
  • Selalu mengedipkan mata
  • Selalu menggosok mata
  • Kadang tak sedar bahawa tak nampak objek yang berada jauh
Gejala ini perlahan-lahan akan makin teruk dengan seiring pertambahan usia dan juga perkembangan kesihatan mata. Misalnya sahaja warga tua yang mengalami penurunan kemampuan mata biasanya berhubungan dengan adanya timbul katarak pada mata. Jika anda dan ahli keluarga mengalami penurunan kemampuan mata untuk melihat secara mendadak hingga menganggu aktifitas harian, periksakan mata anda ke doktor mata anda dengan segera.

Pencegahan Dan Rawatan

Pencegahan rabun jauh ini sebaiknya dilakukan seawal yang mungkin. Dan amalkan pemakanan yang sihat seperti rajin mengambil buah-buahan dan sayuran yang kaya akan vitamin A.  Adalah penting untuk memastikan kesihatan mata berjalan dengan lancar. Untuk mengatasi rabun jauh adalah dengan memggunakan kacamata minus atau lensa kontak yang ukuran nya boleh anda ketahui setelah anda melakukan pemeriksaan mata. Anda juga boleh melakukan pembedahan mata yang disebut LASIK (laser assisted in situ keratomileusis). Operasi LASIK ini hanya sebentar sahaja dan kebanyakan pesakit membuat operasi ini berhasil dan dapat melihat tanpa kacamata.
kacamata membantu untuk melihat dengan jelas
kacamata membantu untuk melihat dengan jelas
Selain itu, dengan membaca Al quran pun merupakan terapi mata yang cukup baik. Dengan rajin membaca al quran, in sha Allah mata kita akan sihat dan jauh dari penyakit rabun ini. Melindungi mata dari pancaran sinar matahari langsung juga membantu . Periksakan mata anda ke doktor secara rutin, menerapkan pola hidup yang sihat dengan berhenti merokok. Mengontrol penyakit yang diderita contohnya seperti penyakit kencing manis dan darah tinggi.

pemeriksaan mata rabun
Pemeriksaan mata
Dalam segi pengubatan alternatif, kita boleh amalkan pemakanan makanan tambahan seperti vitamin. Contohnya sahaja di dalam produk shaklee anda boleh amalkan pengambilan Vivix, Carotomax dan juga Omega Guard. Ketiga jenis makanan tambahan ini membantu anda untuk mendapatkan mata yang sihat dan cantik. Sekaligus mengatasi masalah mata yang anda alami seperti rabun ini.
  • Vivix
Salah satu ramuan Vivix yang sangat baik untuk kesihatan dan kecantikan mata adalah Elderberry (sambucus Nigra). Elderberry tidak hanya kaya dnegan antioksidan, tetapi ianya juga kaya dnegan vitamin A, B dan C. Ianya memberikan perlindungan terhadap penyakit kardiovaskular dan jantung juga termasuk strok, serangan sakit jantung serta memperbaiki penglihatan dan pengahadaman. Vivix juga kaya dengan resveratrol yang baik untuk kesihatan dan kecantikan mata.
  • Carotomax
Carotomax mengandungi 6 varieti karotena yang diekstrak dari rangkaian sayuran dan buahan yang kaya dengan sifat antioksidan seperti rumpai laut, tomato, biji anggur, brokoli, marigold, epal, kentang, minyak sawit dan lain-lainnya. Ahli nutrisi mencadangkan pengambilan 5-9 hidangan sayuran dan buahan untuk mengekalkan beta karotena didalam darah, seterunya memelihara kesihatan penglihatan , kulit dan mencegah kanser. Ianya menghasilkan “ungu visual” yang membolehkan kita mengekalkan penglihatan didalam gelap. Ia mempertingkatkan masalah penglihatan seperti rabun malam, rabun dekat, rabun jauh, mata kering, gloukoma, katarak, floaters, kantung mata dan juga gegelung hitam di mata.
  • Omega Guard
DHA adalah nutrien utama untuk otak, sistem saraf dan retina. Ia penting terutamanya pada bulan terakhir perkembangan otak janin semasa didalam kandungan. DAH dan EPA boleh menentang thrombosis, tekanan darah tinggi yang lebih rendah dan kepekatan darah, melincirkan saluran darah dan peredaran darah yang lancar.

set mata sihat dan cantik
Set Mata Sihat dan Cantik
Testimoni Pengguna set mata

Sampai ofis pagi ni, menitik air mata sy bila eorang kawan memberi tahu yang ibunya ada masalah bendasing dalam mata (floaters) telah hampir sembuh sepenuhnya. Sebelum ini beliau ada gangguan penglihatan dimana beliau nampak bintik/tompok hitam dalam pandangan akibat pengumpulan jeli yang mengisi bebola mata yang mencair, bergumpal lalu bergerak kehadapan retina. Folater ini terjadi secara semulajadi dan biasanya berlaku dikalangan golongan usia lanjut, retinopati diabetes, koyakan retina dan induvidu yang mengalami rabun jauh.
Emaknya takut melakukan pembedahan, umur pun dah lebih 60 tahun. Saya cadangkan mengambil vivix dan carotomax dan emaknya makan lebih kurang sebulan lepas, baru botol pertama.  Sekarang pandangan mak dah jelas dan semakin baik tak nampak lagi bintik atau tompok yang mengganggu lagi. Apa yang mengharukan doktor kata beliau tak perlu lagi jalani pembedahan. Badan pun dah semakin sihat dan bertenaga.
testimoni vivix untuk masalah mata
Anda boleh mendapatkan Set Mata Sihat Dan Cantik disini.
Jika anda nak buat order, anda boleh whatsapp untuk buat pesanan/belian.
019-2653135 >>> ALFILAILI

PENAWAR KANSER PROSTAT


Penyebab dan Faktor Penyumbang Kanser Prostat


Selalu kita dengar bahawa disaat ini ramai lelaki yang alami kanser prostat. Kanser ini selalunya tumbuh secara perlahan dan tidak menyebar. Tapi sesetengah pesakit akan mengalami pertumbuhan kanser prostat yang agresif dan mampu menyebar dengan cepat. Kanser prostat mungkin sahaja tidak menimbulkan gejala apapun pada tahap awal. Gejala akan mula timbul ketika prostat terlalu besar atau membengkak dan mulai mempengaruhi uretra.




Beberapa gejala dan tanda yang boleh dilihat diantaranya:

  • Lebih sering buang air kecil, terutama pada malam hari
  • Merasa sakit ketika buang air kecil
  • Merasa pundi kencing sentiasa penuh
  • Adanya darah dalam air kencing atau air mani
  • Tekanan saat terkencing (mengeluarkan air kencing) agak berkurang.

Gelaja-gejala ini perlu diwaspadai walaupun tidak semestinya anda mengalami kanser prostat. Berikut ini adalah gejala kanser prostat ketika sudah memasuki tajap yang parah.

  • Penurunan berat badan
  • Kehilangan selera makan
  • Rasa sakit pada tulang terutama punggung bahagian bawah paha dan pinggul
  • Mual dan muntah
  • Merasa sakit atau keras pada bahagian punggung bawah, paha atas, atau pada tulang disekitarnya
  • Kelemahan atau kelumpuhan pada bahagian bawah

Hingga kini belum dapat dipastikan apa penyebab terjadinya kanser prostat ini. Tapi faktor keturunan dan juga usia seseorang sangat mempeengaruhi terjadinya kanser prostat ini. Jika dalam riwayat keluarga anda ada yang mengalami kanser prostat. Makan risiko anda terkena juga agak besar. Mengkonsumsi makanan yang tak seimbang dan juga obesiti boleh menjadi penyumbang terjadi penyakit ini.

Pelbagai ujian boleh dilakukan untuk mendeteksi adanya kanser prostat ini. Diantaranya yang selalu dilakukan iaitu:

  • Pemeriksaan fisik
Pemeriksaan ini dilakukan untuk memeriksa ukuran kelenjar prostat.
  • Ujian darah
Ujian darah lebih dikenali dengan PSA (prostate specific antigen). Tapi ujian ini tak hanya khusus untuk mendeteksi kanser prosat kerana kadar PSA juga boleh naik akibat kondisi lain seperti infeksi saluran kencing atau radang pada prostat.
  • Biopsi
Sample jaringan prostat akan diambil untuk diperisa di lab.
Peluang pesakit untuk sembuh dari kanser prostat ini tentunya akan lebih cerah apabila sekiranya pesakit mengetahui lebih awal dan membuat rawatan secepatnya. Selalunya pengobatan kanser prostat melalui pembedahan pengangkatan prostat dan radioterapi. Namun jika kanser dah terlanjur merebak, misalnya sudah ke tulang makan harapan untuk sembuh agak tipis. Pengobatan yang dilakukan hanya untuk memperpanjang kan usia dan juga meredakan gejala agar tak muncul.
Anda boleh mendapatkan rawatan alternatif untuk membendung gejala kanser prostat ini. Pengambilan makanan tambahan amatlah penting untuk memastikan keadaan kesihatan anda berada pada tahap optimal. Contohnya sahaja pengambilan makanan tambahan seperti Vivix yang memang sangat bagus untuk bantu rawat penyakit kanser.

vivix untuk kanser prostat
vivix

Vivix mengandungi anggur muscadine yang tinggi antioksidan dan juga kaya serat. Satu kajian yang diterbitkan dalam “Journal of Agricultural and Food Chemistry” mendapati yang anggur muscadine adalah sumber terbaik alllagic acid. Ellagic acid mampu untuk menyekat penghasilan sel kanser (menurut American Institute of Kanser Research). Anggur muscadine juga mengandungi 2 kali  ganda lebih vitamin C. Hidangan 35 biji anggur muscadine memberikan 14 miligram antioksidan atau 23% nilai harian yang dicadangkan untuk diet 2000-kalori. Vivix juga bantu untuk melawan serangan radikal bebas dan juga bantu cegah kanser uterus dan prostat serta memperbaiki daya tahan tubuh.
Dapatkan Vivix hari ini untuk anda dan orang tersayang untuk bantu merawat dan atasi pelbagai penyakit yang diderita. Vivix sangat istimewa dengan kandungan anggur muscadine yang sangat baik untuk kesihatan kita. Dengan pengambilan secara konsisten setiap hari, in sha Allah masalah anda akan segera teratasi. Berikan hanya yang terbaik untuk anda dan orang yang tersayang.

Jika anda nak buat order, anda boleh whatsapp untuk buat pesanan/belian.
019-2653135 >>> ALFILAILI

Sunday, 19 June 2016

PUNCA PASANGAN SUKAR UNTUK MENDAPATKAN ANAK

Setiap pasangan yang berkahwin sememangnya nak cepat dapat anak. Anak adalah impian indah setiap pasangan suami istri. Apabila disahkan mengandung, si bakal ibu dan bakal bapa pasti yang paling gembira dan tak sabar-sabar nak tunggu kelahiran. Memang itulah saat yang mereka tunggu-tunggu.

Ada pasangan yang mudah dapat anak, ada juga pasangan yang perlu tunggu sampai bertahun-tahun untuk dapat anak. Ada yang dah cuba macam-macam cara, tetapi masih lagi beluma ada rezeki. Stres pun ada lebih-lebih lagi bila ramai kenalan bertanya bila nak dapat anak.
Kesian sangat kan.
Ramai yang tak tahu, punca-punca kenapa tak subur dan sukar dapat anak. Menurut web natural-fertility-info.com, ada 10 sebab utama kenapa pasangan tidak subur atau sukar dapat anak.




Sebab #1 : Kecelaruan Ovulasi
Ovulasi tu adalah proses ovari keluarkan telur untuk disenyawakan. Ia berlaku sebulan sekali. Ovulasi berlaku 2 minggu sebelum period biasanya.
Biasanya ia berlaku pada hari ke 14 jika kiraan normal. Atas nama lain, bila ovulasi tak stabil dan celaru, maka bilangan hari period jadi tak normal. Ada yang period beberapa hari aje, ada pula yang lama sampai berbulan-bulan. Normal cycle adalah 28 hari.
Hormon yang tak stabil adalah punca utama berlakunya ovulasi yang tak betul dan tak normal ni.
Rupa-rupanya ada banyak faktor yang menyebabkan hormon tak stabil ni:
- Telur tak sihat
- ada masalah pada kelenjar endokrin
- kurang nutrisi
- stress
- Xenohormones
- Gaya hidup yang tak sihat
- Kurang berat badan
- Obesiti
- Penggunaan ubatan yang mempunyai hormon, contoh pil perancang
- masalah genetik






Sebab #2 : Bilangan Sperma yang Kurang
Menurut doktor, bilangan sperma yang sihat adalah 20 juta dalam satu mL. Kurang daripada jumlah itu termasuk dalam sebab tidak subur kerana bilangan sperma yang kurang.
Ada beberapa sebab masalah sperma yang kurang"
- Gaya hidup tidak sihat - merokok, pemakanan tidak terjaga, stress, pencemaran, masalah pakaian yang ketat
- antibodi yang anti-sperma
- masalah genetik
organ peranakan yang rosak
Sakit contohnya sedang membuat kemoterapi barah






Sebab #3: Sperma tidak sihat
Sperma yang tidak sihat adalah termasuk motility (gerakan sperma, ekornya) dan morphology (bentuk sperma dan DNA). 25% kes ketidaksuburan adalah disebabkan sperma yang tidak sihat.
Sebab ini lebih kurang sama dengan sebab kurang sperma walaupun tidak semua lelaki yang kurang bilangan sperma mengalami sperma yang tidak sihat dan sebaliknya.







Sebab #4: Tibu Fallopio Tersumbat
Tiub fallopio adalah laluan membawa telur dari ovari ke uterus, jika ia tersumbat, telur tidak boleh keluar. Antara sebab tiub fallopio tersumbat adalah :
- Penyakit Inflamasi Pelvik (PID)
- Endometriosis
- Fibroid
- Mengandung Luar Rahim
25% daripada kes ketidaksuburan adalah disebabkan tiub fallopio yang tersumbat






Sebab #5: Endometriosis
Endometriosis adalah lebihan salutan endometrium pada uterus yang biasanya membesar bagi persediaan penerimaan telur yang disenyawakan, tetapi tidak keluar habis ketika period. Bila ia melekat pada bahagian badan yang lain dan kadang-kadang berlaku berdarahan di tempat tersebut.
35-50% ketidaksuburan pada wanita adalah disebabkan oleh endometriosis. Ia adalah 2 - 3 kali ganda dari kadar ketidaksuburan dalam masyarakat kita.





Sebab #6: Polysystic Ovary Syndrome (PCOS)
Sindrom ini terjadi adalah dari hormon badan yang tidak stabil. Bila hormon tak stabil, kitaran period terganggu, berat badan bertambah, kerintangan insulin meningkat, masalah kulit, cysts kecil di ovari dan hirsutism (lebihan bulu pada badan/rambut gugur). Tidak semua wanita yang dikesan ada PCOS ada semua simptom, ada yg ada 2 - 3 simptom sahaja. Ia dikesan dialami oleh 4-18% wanita.





Sebab #7: Telur yang tak sihat
Ada banyak faktor yang memberi kesan kepada kesihatan ovari dan telurtermasuk faktor persekitaran, hormon, stress, cara hidup dan penuaan
Nota penting: Masalah bilangan folikel yang rendah dengan telur yang tidak sihat sebelum umur 40 mungkin tanda Kegagalan Ovarian Pramatang /Premature Ovarian Failure (POF)
Berikut adalah sebab-sebab telur menjadi tidak sihat.
- Gaya hidup yang tidak sihat - merokok, tak jaga makan, stress, pencemaran
- Hormon tidak seimbang
- Genetik
- Organ peranakan yang rosak
- Sakit seperti menjalani kemoterapi kerana barah
- Kecelaruan auto-immune
- Penuaan


Sebab #8  Antibodi yang anti-sperma. 
Ada kes berlaku tindakbalas disebabkan air mani. Ia mungkin boleh terjadi pada wanita dan lelaki. Antibodi terbentuk secara automatik oleh sistem imun badan yang boleh bunuh sperma. Bila antibodi ini banyak dalam badan, sperma susah nak sampai ke telur, peluang telur disenyawakan sangat tipis.Antibodi ni pun boleh bertindak kepada sperma yang berjaya mensenyawakan telur, maka berlaku keguguran.
Badan seorang lelaki boleh menghasilkan antibodi yang anti-sperma ini bila sperma ini bersentuh dengan sel imun badan mereka. Ia berlaku bila testikel luka seperti lepas pembedahan atau ada jangkitan pada kelenjar prostat. Testikel lindungi sperma dari sel imun, bila ia luka, sperma boleh mati. Lebih 70% lelaki yang mengalami vasektomi akan membentuk antibodi ini. 
Sesetengah wanita ada tindakan alahan/alergi kepada sperma pasangannya. Ia mengaktifkan sistem imun badan untuk menghasilkan antibodi yang anti-sperma yang serang sperma pasangan. Antara kes yang wujud adalah apabila tisu vagina terkena sperma dan timbul ruam atau kesakitan sebabkan oleh alahan itu. 


Sebab #9 Vas Deferens yang tersumbat. 
Vas Deferens tersumbat juga dikenali epididymis yang tersumbat. Vas Deferens ni adalah tiub yang bawa sperma yang subur. Salur Varicose pada testikel adalah punca utama ia tersumbat. Penyakit kelamin juga boleh menyebabkan ia tersumbat.

Sebab #10 Ketidaksuburan Bergabung / Ketidaksuburan yang tak dapat dikenalpasti.
Ada pasangan yang mempunyai masalah lebih dari 1 punca. 20-30% kes tidak subur / sukar dapat anak adalah disebabkan beberapa kes yang bergabung. 15% pasangan yang diperiksa juga ada yang mengalami punca ketidaksuburan yang tak dapat dikenalpasti. Kedua-dua pasangan disahkan normal tetapi masih tidak dapat hamil. 


Produk Shaklee untuk memperbaiki hormon yang tidak stabil adalah GLA Compleks.

Ia juga boleh bantu kecutkan cyst / endometriosis






Kepada yang telah mendirikan rumah tangga, tetapi masih belum dikurniakan anak, anda mungkin boleh mencuba GLA Shaklee. Menurut kajian, ia mampu membantu wanita untuk hamil dengan izin Allah.
1. GLA sebenarnya mempunyai banyak kebaikan dalam penyembuhan penyakit.
GLA (asid gamma linolenik)  merendahkan kolesterol, membantu untuk mengurangkan gejala sindrom prahaid dan membantu dalam pengeluaran cecair kualiti subur serviks.  Asid gamma linolenik (GLA) ditukar kepada bahan seperti hormon yang dipanggil prostaglandin E1 yang mempunyai ciri-ciri anti-radang dan juga boleh bertindak sebagai pencair darah dan membesarkan saluran darah. Ciri-ciri anti-radang GLA membantu melegakan kesakitan dan kekejangan.


2. GLA dan PMS (Sindrom Prahaid)
GLA juga mempunyai kesan ke atas gejala sindrom prahaid dan memberi kesan kepada lendir serviks. Jika anda mengalami sindrom prahaid(PMS), ia mungkin kerana anda kekurangan GLA. Antara sindrom PMS adalahsenggugut, stress dan keletihan.


3. GLA dan Proses Hamil
GLA membantu wanita untuk menghasilka lebih subur cecair serviks yang berkualiti dan lebih subur. Cecair serviks menjadi subur, nipis, berair, jelas dan 'elastik' dan mudah membantu sperma untuk  melalui rahim, tiub fallopio dan telur. Cecair serviks ini juga membantu sperma untuk terus hidup sehingga lima hari di dalam tiub fallopio, sekali gus membolehkan proses hamil berlaku walaupun walaupun hubungan dilakukan bukan masa ovulasi berlaku.
Jika cecair serviks anda adalah tebal, coklat atau kering, ia boleh menghalang persenyawaan. Sesetengah wanita mengalami cecair serviks yang sangat kering sekaligus menghalang pembentukan cecair serviks yang subur.
Jika anda mempunyai masalah seperti itu, anda disarankan minum banyak airdan mengambil GLA dalam membantu pengeluaran cecair serviks subur wanita.


TESTIMONIA





HILANGKAN ANGIN DAN KEMBUNG PERUT

Peppermint Ginger Plus dari Shaklee mempunyai kelebihan dan kebaikan yang banyak setanding dengan vitamin-vitamin Shaklee yang lain. Kebaikan dan kelebihan yang ada pada produk ini menyebabkan ia menjadi pilihan ramai pengguna yang mempunyai masalah berikut:


  • Wanita mengandung yang mempunyai masalah loya dan morning sickness
  • Mereka yang gemar mengembara dan serik mengalami mabuk laut/darat
  • Mereka yang sering mengalami masalah gastrik dan angin
  • Mereka yang sering mengalami kembung perut
  • Mereka yang sering mengalami masalah pencernaan.


Peppermint Ginger diperbuat dari bahan semulajadi dan bukan bahan sintetik . Ia telah diuji secara klinikal dan terbukti mengatasi masalah-masalah yang dinyatakan. Kelebihan Peppermint Ginger diterangkan melalui kandungan bahan herba terpilih iaitu 4 herba dari Barat dan Timur iaitu:


Pudina (Peppermint)

  • Melegakan otot perut, Ia mempunyai kesan penenang
  • Membantu dalam penghadaman.
  • Membantu mengurangkan mabuk laut/darat.
  • Membantu melegakan kesakitan gastrik, pedih ulu hati dan cirit-birit
  • Selain itu, ia melegakan kesan-kesan sampingan seperti muntah dan kehilangan selera makan yang timbul kesan dari rawatan kemoterapi.
  • Pudina meransang pengeluaran peluh, oleh itu menyekat demamapabila seseorang itu mengalami selsema
  • Rasa sejuk dan menyegarkan daripada pudina membantu memelihara pemikiran yang jelas dan meningkatkan fokus.



Halia

  • Halia meransang rembesan enim salvia untuk pencernaan makanan.
  • Ia melegakan ketidakselesaan perut dan usus, sakid haid, loya dan mual angin ketika mengandung, selepas melahirkan anak (semasa pantang).
  • Satu kajian di United Kingdom menunjukkan bahawa haliamenghalang muntah selepas pembedahan.

Bacaan lanjut mengenai Halia : 10 Kelebihan Halia yang mungkin kita tidak tahu.



Pokok adas (fennal)

  • Orang-orang Eropah mengambil biji adas selepas makan untukmenghilangkan kembung perut. Ia melegakan sakit perut, melegakan gejala flu. 
  • Juga, Ia dapat membantu dalam masalah elergi dalam saluran usus.


Cekur Manis (anise)

  • Digunakan oleh orang-orang Mesir purba. Ia melegakan masalah pencernaan dan gejala kesakitan haid, batuk dan kahak. 
  • Meransang rembesan jus gastrik untuk pencernaan, menahan kulat yang menyebabkan penyakit kulit yang biasa
  • Melegakan haba dimusim panas dan lembab
  • Memberi peredaran tenaga di dalam badan dan lembut pada perut

TESTIMONI 1:



TESTIMONI 2


TESTIMONI 3

MULTIVITAMIN WAJIB BAGI WANITA

Ramai yang tercari-cari multivitamin untuk kesihatan yang terbaik. Pasti tertanya-tanya multivitamin apa yang wajib ada bagi setiap orang dewasa. Hanya orang yang pernah mengambilnya tahu bagaimana rasa hebat makan Multivitamin dari Shaklee.

Diperkenalkan Multivitamin terbaik dari Shaklee iaitu VITALEA. 

Vitalea bukanlah pengganti bagi makanan seharian kita, tetapi ia adalahpelengkap nutrisi kita sehari-harian. Ini kerana bukan semua orang mampu untuk mendapatkan keseluruhan nutrisi lengkap dalam satu hidangan. Ada yang sering pilih makanan segera yang diproses, dan ada yang tak sempat ambil makanan seimbang disebabkan tak cukup masa untuk makan.

Vitalea mempunyai 28 vitamin dan mineral lengkap yang diperlukan untuk badan. Badan yang mendapat vitamin dan mineral dari multivitamin terbaik ini akan lebih segar, lebih cergas dan mampu melawan penyakit kerana ia membantu membentuk imunisasi badan yang lebih kuat.



Vitalea: Multivitamin Terbaik
==================

[✔] 2 kali lebih antioksidan untuk mencegah kerosakan fungsi imun berpunca daripada radikal bebas
[✔] 2 kali lebih kalsium untuk pembinaan tulang
[✔] 2 kali lebih magnesium untuk mengekalkan rentak jantung, otot, dan fungsi saraf
[✔] 2 kali lebih Beta karotena untuk membentuk vitamin A yang lebih biopotent
[✔] 3 kali lebih selenium untuk melindungi paru-paru, kolon dan prostat
[✔] 3 kali lebih vitamin K untuk menyokong proses pembinaan tulang
[✔] 6 kali lebih boron untuk menyokong kesihatan tulang
[✔] 10 kali lebih Biotin yang menyokong proses pengeluaran tenaga




Testimoni 1



Testimoni 2



Testimoni 3